‘Kom maar mee-eten’, had Fatima Bouchataoui aangeboden. Wie zegt daar nee op? Het is 11 uur ’s morgens en we zijn in Laken, bij gemeenschapscentrum Nekkersdal. Heerlijke geuren komen ons tegemoet. Vandaag wordt er gekookt in de sociale buurtkeuken NicNac Solidair die hier gevestigd is. Op het menu: veggie hamburgers en een buslading verse groenten. Een 25-tal vrouwen is druk in de weer. Bouchataoui heeft een baby van een van de deelneemsters op de arm. Tussen de couscous en de patatten verwelkomt ze een nieuwsgierige buurtbewoner.
‘We koken altijd vegetarisch en iedereen is welkom’, legt ze uit. ‘NicNac is een toevalstreffer: het restaurant in Nekkersdal kwam vrij. De buurtbewoners wilden graag een plek om samen te koken voor anderen en van elkaar te leren. De mensen pakken het zélf vast, alles vertrekt vanuit solidariteit. Mijn rol is kijken wat wij vanuit onze organisatie Citizenne kunnen toevoegen. Het ecologische aspect, zero-waste cooking, maar ook: hoe maken we het plezant.’
Honger naar islam
Bouchataoui stamt uit de Rif in Marokko, al is ze zelf geboren in de stad Meknès als voorlaatste kind in een rijtje van zes, vier jongens en twee meisjes. Wanneer ze drie is, verhuist het gezin naar België. De kinderen groeien op en lopen school in het Mechelen van de jaren 70 en 80. Thuis wordt Berbers en een beetje Arabisch gesproken.
‘Als tiener had ik veel vragen over mijn geloof, maar ik vond weinig antwoorden. Zeker niet in het Nederlands’, begint Bouchataoui. ‘Mijn zus woonde toen al in Rotterdam – ze is op haar zeventiende getrouwd – en ik herinner me dat ik daar in de bibliotheek op zoek ging naar Nederlandstalige boeken over de islam. In de mondelinge overlevering alleen kon ik me niet vinden. Ik discussieerde dikwijls met mijn vader, dat kon thuis, maar ook hij kon me niet verder helpen.’
‘Na een paar jaar had ik wel wat kennis vergaard en was er een vraag naar islamleerkrachten.’ Van het een komt het ander: na de middelbare school verkast Bouchataoui naar Brussel en gaat ze aan de slag in een basisschool. Lesmateriaal is er nauwelijks. ‘En als er al Nederlandstalige boeken waren over de islam, waren ze allesbehalve toegankelijk’, lacht ze. ‘Ik heb uren tijd gestoken in het maken van kindvriendelijk lesmateriaal.’
Al snel ondervindt de jonge Bouchataoui dat haar leerlingen méér nodig hebben dan louter godsdienstonderwijs. Hun rugzak is vaak al zwaar geladen. Bouchataoui besluit om te gaan studeren – en maakt zo een oude droom waar. Haar bachelor sociaal werk leidt tot een stage in de Vaartkapoen (VK) in Molenbeek, en van daaruit naar Avansa Citizenne, voorheen Vormingplus Citizenne: een Brusselse organisatie die aan niet-formele educatie doet. ‘We creëren contexten waarin gedialogeerd kan worden, waarin mensen van en met elkaar leren’, duidt Bouchataoui.
Theater van onderdrukten
Een van de eerste onderwerpen die Bouchataoui vastpakt bij Citizenne is de negatieve beeldvorming rond de islam. Alsof er ook maar één islam bestaat. ‘In die tijd – ik spreek over tien jaar geleden – werd alles heel eenzijdig en clichématig in beeld gebracht. Terwijl ik om mij heen héél veel diversiteit zag en mezelf herkende in de boeken van bijvoorbeeld Fatima Mernissi (Marokkaanse feministische sociologe, red.). Zij stond voor een geloof dat vrouwen respecteert en emancipeert, dat maakt dat ze hun ruimte opnemen. Maar en cours de route merkte ik: hoe meer je werkt rond negatieve beeldvorming, hoe meer je er helaas toe bijdraagt. Dus besloten we om positieve activiteiten te organiseren, waarin mensen elkaar ontmoeten.’
Met Forumtheater of ‘theater van de onderdrukten’ vindt Citizenne een unieke manier om het gesprek aan te gaan over gevoelige thema’s en te zoeken naar oplossingen. ‘We spelen scènes na uit eigen ervaring, die meestal slecht aflopen, en gaan vervolgens samen met het publiek op zoek naar oplossingen. De thema’s? Huiselijk geweld, radicalisering, genderrollen, intimiteit en kanker. Mensen herkennen zich in de scènes, voelen dat ze niet alleen zijn, durven voor het eerst te babbelen over taboes, trekken zich aan elkaar op, krijgen meer begrip en worden weerbaarder’, stelt Bouchataoui.
Ook de iftar, de maaltijd om bij zonsondergang het vasten te breken tijdens de ramadan, blijkt een ideaal breekijzer om moslims en niet-moslims samen te brengen. Bouchataoui en haar partners maken er één groot, verbindend feest van met toffe muziek en lekker eten. Het gaat de goede kant op met de beeldvorming, maar dan zijn er de terreuraanslagen in maart 2016 waarbij 35 mensen gedood worden. De moslims in ons land blijven verweesd achter.